Sunde kostråd

Viden, tro og håb om sundhed, uden garanti for virkning eller bivirkning.

8 gode kostråd fra Ernæringsrådet og Danmarks Fødevareforskning.

Klik ind på www.altomkost.dk og læs mere.

Spis frugt og grønt, 6 om dagen.
Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen.
Spis groft hver dag: kartofler, naturris, grov pasta eller fuldkornsbrød.
Spar på sukker. (sodavand, slik og kager.)
Spar på fedtet, især fra mejeriprodukter og kød.
Spis varieret og bevar normalvægten.
Sluk tørsten i vand.
Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen.

Oplysninger fra bl.a. Alt for Damerne, Femina, I Form, In, Sundhed Nu og BT .

Baldrian forbedrer søvn. Må ikke indtages sammen med sovemedicin og alkohol.

Chili indeholder plantestoffer, der styrker immunforsvar og modvirker forkølelse og virus.

Chokolade i god, mørk kvalitet og med over 70% kakaostof beskytter mod hjerte- karsygdomme, indeholder theobromin som er mildt opkvikkende og femyletylamin, som virker antidepressivt + masser af antioxidanter, som beskytter mod kræft.

Fibrene i havregryn kan virke forebyggende mod kræft i tarmene ved at binde tungmetaller og andre skadelige stoffer.

Hjernen får sin stabile energi fra gode kulhydrater.

Hvidløg (antioxidant) stimulerer immunforsvaret, sænker blodtrykket, sænker kolesteroltallet og forebygger åreforkalkning og blodprop. Er stærkt bakteriedræbende, modvirker svamp i tarmen og uskadeliggør kræftfremkaldende stoffer.. Mod virus er det godt at presse 8 fed hvidløg ud i en liter mælk, koge det et kvarter og drikke blandingen.

Hybenpulver kan lindre smerter ved slidgigt.

Ingefær kan mindske gener ved transportsyge ved indtagelse forinden. Må ikke indtages af gravide og sammen med blodfortyndende medicin.

Koffein i et par kopper kaffe om dagen kan være med til at hindre det dårlige kolesterol i at påvirke kroppen.

Kroppen skal have fedtstoffer for at optage vitaminer og mineraler. Jomfruolivenolie og rapsolie er de mest anvendte af de gode olier. Avocado, hørfrøolie og rapsolie indeholder gode omega 3 fedtstoffer.

Mandler, 2 om dagen siges at modvirke kræft.

Mælkesyrebakterier findes i surmælksprodukter og er gode til vedligeholdelse af en sund tarmflora og behandling af lettere diaré.

Perikon kaldes også naturens lykkepille.

Te indeholder antioxidanter, der hjælper blodårerne med at slappe af og forebygger derved blodpropper. Flavenoider der er den mest fremstående antioxidant i te, har vist sig at forebygge iltning af det dårlige LDL- kolesterol, der tilstopper blodårerne

Te og især grøn te er godt for hukommelsen.

Tranebær siges at kunne modvirke blærebetændelse.

Tørrede bælgfrugter som bønner, linser, kikærter og gule ærter er meget sunde. Ud over at være gode som vegetariske proteinkilder er bælgfrugter fyldt med vitaminer og mineraler samt kostfibre og langsomt optagelige kulhydrater, som giver et positivt bidrag til et stabilt blodsukker.

Vitamin C er bakteriebekæmpende. Forkølelse kan mildnes ved at indtage 3.000 enheder 2 gange om dagen.

Vitamin D optages i sollys gennem huden og findes naturligt i fede fisk, ost og andre fedtholdige mælkeprodukter, æggeblommer, lam, kalv og avocado.